torsdag 8 december 2011

Bland böcker, geggamoja & nerkissade blöjor

Blixthalka i Kristianstad. Geggamoja och vattenpölar i Malmö. Ja, jag saknar snön. Men det var skönt att jobba inne idag. Hela onsdagen helgades åt inventeringen av biblioteksmuseet. Fick ganska mycket besök av besökare i min ensamhet. Man blev oväntat både bibliotikarie och guide. Det var kul att prata med en dam som var född 1922 och hade många minnen att förtälja. En grupp i övre medelåldern stimmade som riktiga ungar. Och ungar är ju härliga. Men varför dyker aldrig HON upp? Så går det ju alltid till bland gamla böcker i romantiska komedier....

Simmade som sagt omkring bland gamla böcker hela dan. Och sätter mig med en doktorsavhandling på bussen hem. Fast böcker och pissväder går bra ihop. Mycket intressanta diskussioner kring klass och genus. Väl hemma slog jag ihjäl en liten stund på biblan innan jag gick vidare för aftonens medlemsmöte med Vänsterpartiet. Jag fick med mig följande:

* Elin Wägner - Wägnerismer (små tänkvärdheter av högsta dignitet)

* Henning Mankell - Minnet av en smutsig ängel (senaste romanen som CD-bok)

* Festival - Joan Baez, Bob Dylan, Peter, Paul & Mary, Donovan (DVD om Newport Folk Festival 1963-66)

* Black Sabbath - Paranoid (DVD om hur denna klassiker kom till)

Gott och blandat!

Mötet var uppiggande. Kamraterna hade fått mersmak av (min idé om) barn som putsar skor och var sugna på mer (allvarligt) spex och gatuteater och inte bara trist fullmäktigearbete. Så mer är på G. I synnerhet som det tycks som att det inte bara är privata vårdföretag som väger blöjor för att spara pengar utan även vår egen kära kommun. Men först blir det loppis här hemma på Gamleghettot. Politik ska va kul. Då blir den bäst.

Inga kommentarer: