fredag 9 december 2011

Tjo för Våren!





Tjo för vinden! Idag har det blåst riktigt härligt!

Lugnt och skönt på jobbet idag. Men lyckades av slumpen träffa på både en trevlig partikamrat och en gammal trevlig elev. Förstnämnda träffade jag på en vänsterhelg på Kvarnby Folkhögskola härom helgen. Jag var tvungen att snabbguida arbetarbiblioteksmuseet och "fackliga rummet" (= utställning utformad som ett gammalt lokalkontor för Lantarbetareförbundet) för henne och hennes sällskap. Hon älskade gamla saker och arbetarhistoria, så ett museum av detta slag var ju onekligen rätt ställe. Hennes äldre sällskap var själv barn av statare och kände igen mycket av de fackliga attiraljerna. Han hade lovat sig själv att släktforska och jag svarade att det kan vi också ha stor glädje av.

Vi blev bjudna på fika i Änkehuset strax intill. Ett f.d. änke- och fattighus. Det är det knappast idag då det drivs som hälsoträdgård av Malmö stad. Förebyggande mot utbrändhet. Och man fick verkligen en ljuvlig relax-spa-känsla. Eleven ifråga var en byggkille jag haft i religion och som nu var verksam i trädgården som första jobb. Vilket han sa var den verksamhet han trivdes bäst med. Jag svarade att jag själv fick en härlig känsla av trädgårdsarbetet i somras. Och det blev ju en slags terapi. Och utlopp för kreativitet. Två egenskaper som jag anser att allt arbete ska kretsa kring. Krossa kapitalismen och den lutherska och stalinistiska arbetsmoralen! Men när jag sa att t.o.m. snöskottning borde kunna verka terapeutiskt och kreativt fick jag starkt mothugg av alla... (kom just på att detta mitt meningslösa bloggande handlar om just terapi och kreativitet)!

Ni ser kronärtskockan! Såna trodde jag bara växte på pizzor! Och de små blommorna i rabatten! Är det självaste VÅREN som kommit till södra Skåne?!!!

Det hanns med lite bibioteksinventering till innan det var dax att blåsa hem till Kristianstad! Tjo!

Inga kommentarer: