tisdag 27 december 2011

Finvin, finöl och finfint sällskap (en yster väderprognos vid ruinens brant)






"Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett höganäskrus i en svångrem om halsen."

Här var det snarare julhelgen Peter var nere för. Och inte ens stormen Dagmar tycktes väder-brorsan ha med sig. Dock känns halva Kristianstad som bortblåst. Eller snarare nedriven. Vi tycker bägge att det smärtar i hjärtat att se gamla fina hus försvinna. Fast fasaderna står kvar som på en spöklik teaterkuliss. Jag fick heller inget höganäskrus i julklapp. Däremot en flaska bordeaux. Och en trevlig snabbfika innan vinden förde oss åt varsitt håll. Han hem till Stockholm, jag ner mot Malmö. Merci, mon chere frère!

Först fick jag oväntat finvin, sen fick jag oväntat finöl. Då broder Jacob bjöd en snabbrunda på Bishops Arms innan fackelmanifestationen för Gaza på Gustav Adolfs Torg. Då det var festivalgeneralen på kommande malmöitiska metalfestivalen Faceplant Metalfest som bjöd fick jag höra viskas en hel del lovande. Och jag lovar: det bästa återstår! Om ni inte är synthare eller pudelrockare vill säga! När jag inseminerade lite om det för Robban mellan facklorna efteråt tycks jag ha kompicerat den gamle svartmetallarens semesterplaner....!

Tack för finvin, finöl och framför allt finfint sällskap!

Inga kommentarer: