lördag 3 december 2011

Seriemördaren anfaller! Nr. 2 "Ett Anstötligt Liv" (Caligula Comics)


Vad gör ärke-GAIS:aren Skrubbefar på en träning med Blåvitt? Och varför går hans ihoptiggna pengar inte till kaffe? Varför uppskattar inte gatumusikern Hippie-Gunnar när det är hårdrockmässa i stan? Kan de vansinniga reglerna om dagisförbud för barn till arbetslösa föräldrar leda till dag-hemlösa barn? Och vilken gammal visa av Nationalteatern går Pundar-Percy igång på när han för första gången får uppleva Femmans Torg i Götet?

Episoderna och persongalleriet i Joakim Lindengrens album Ett anstötligt liv (2007) tillhör de svenska seriernas absoluta a-lag! Serier skapade direkt för Faktum; de hemlösas tidning i Göteborg! Som Lindengren själv skriver i sitt förord:

"När jag kom i kontakt med faktum kunde jag inte låta bli att häpna över vilket genialt koncept det är: en tidning oberoende av ordinära, trögjobbade distributionskanaler, som inte bara lyckas hålla sig fri från kommersiellt innehåll utan dessutom i slutändan skapar riktiga arbetstillfällen åt de människor som har svårast att få ett arbete. Faktum är något så unikt som en affärsidé som ingen förlorar på. Inte bara för att redaktörer, journalister, tidningsförsäljare, fotografer och alla andra direkt inblandade i tidningens existens får ett arbete att gå till, utan även för att den tidningsläsande allmänheten får en tidning som inte behöver känna sig tvungen att ägna sig åt diverse kändisars bantningsproblem eller vad dokusåpadeltagare har för sig på sin fritid, utan faktiskt kan skriva om vad den vill. Att man sen kan köpa tidningen direkt ur handen på den som den handlar om är ju ett ovanligt plus. När såg ni senast Kicki Danielsson stå utanför Systembolaget och sälja Hänt Extra?
Även för mig personligen är Faktum något att glädja sig åt; jag får rita en serie som jag gillar, jag får betalt och jag vet att jag jobbar för `the good guys´..."

Inga kommentarer: