lördag 17 december 2011

Börje Lundins julafton (för det passar för en redig karl!)


"Varför ska man mocka skit i en ladugård. När man kan spela gitarr, dricka sprit och jaga flickor." - Åh, vad jag gillar Mikael Wiehe. =)

Håller med kamrat Jenny! Såna ord måste komma från en riktigt vis man! Som en gång hade ett band som hette The Mockers! Dricker själv sprit nu och lyssnar på en Eddie Meduza-kassett där de just nu knullar en ko i lagårn. Och jag hävdar med auktoritet att det är folklore på högsta nivå (jag har både pluggat etnologi på Lunds universitet och varit medlem i Eddie Meduza Fy Fan Club)!

Stefan och Anton går på bio och vi skiljs efter en trevlig lördag. Jag sitter hemma med tänt ljus, öl, whisky och Eddie Meduzas julkassetter. Börjar med Börje Lundins julafton. Livskvalitet.

Errol Norstedt spelade in sina kassetter mol alena i sin Studio Ronka. Men utrustad med flera kanaler och en genialitet för träffsäkerhet förflyttar han en rakt in i verkliga miljöer. Jag blundar och hör Börje och Sven Lundin åka till kyrkan med häst och släde på självaste julafton. Snart är jag med dem i den tomma kyrkan med ekande akustik. Och möter prästen: Börje Gustavsson från Velinga som ôkte te Stôckhôlm för att bli nôt stort - han blev präst! Hô hô hô! (Den lelle skinntôrre flaxande skinnbiten)! Ni minns den vettskrämde Börje som ombads att ta en klunk ur sjuttiofemman från handskfacket i Epa-traktorn i Börje Lundin - nattens riddare. Nu dricker han inte brännvin då han är präst. Men att han är nykter alkoholist luktas ända hit. Hånfullt skrattande tackar han nej till julbord med brännvin. Det skrattet får han dricka upp. Bröderna Lundin håller upp hakan på honom och kôrkar i honom en hel sjuttiofemma. Med ett diaboliskt skratt som inget extremmetalband lyckats förmedla. "Ente ansvarig för sina gärninga!" säger Börje. Högmod och okamratlighet slår tillbaka. Errol Norstedt var en djup själ och hade själv i sina ögonblick tankar på att bli präst....

Jag står och kliar mej i röven.... rock mot det på Palmes och Feldts tid förhärskande sosse-etablissemanget. Nu plumsar vi fram i snön på landet. Mot den nämnda lagårn. Mot självaste Rosa. Som Sven som en julklapp åt sin älskade bror tvättat och klätt upp i julkläder. Med såna man har kring ljus kring hornen. Ett ömt och kärleksfullt tidelag hinns med i juletid innan Ljungbacka-Erik dyker upp! Han får inte se att Börje knullar Rosa! Då blir han svartsjuker! "Ljungbocken" knullar istället Lisa på den fina gamla järnspisen. På begäran (självfallet inte av Lisa). Men först river alla tre av den härligt folkloristiska Köksschottis (text nedan!) i köket med dragspel, highhat och ljuvligt klingande västgötska och fantastiska rim om älskog!

Det snapsas rikligt och, som vanligt med ytterst spontana infall, avslutas med en redig julresa: för att med isbollar krossa rutorna hos Bert Karlsson i Skara (då Lisa är färdigknullad och helt plötsligt borta ur bilden). Sen åker de hem och fortsätter att supa. Slutet gott, som i de flesta sagor!

Ty sagor är det. Och satir och ironi på högsta nivå. En slags hatkärleksfull drift med dumma och råa sexistiska (minst sagt) bondtölpar. Jag tröttnar aldrig trots att jag lyssnat regelbundet i över tjugo år. Istället finner jag ständigt nya djuppsykologiska och folkloristiska nyanser. Till den som säger att det är "efterblivet" kan jag bara säga: "Den som sa det kan va' det!" Jag fortsätter med den ännu mer nyanserade kassetten Dårarnas julafton. Som jag återkommer med i bloggen nästa jul. Eller nästa jul igen.

RÔVA!!!!!

Ljungbacka-Erik, Börje Lundin, Sven Lundin - Köksschottis


Nu är det fest, så nu så är det bäst å köpa öl och brännevin
Nu sa vi supa tills vi alla stupa, för vi är ju fyllesvin
Den lelle drôppen gör så gôtt i krôppen, kuken den blir styv och stor
Fettorna rinner, taskarna de brinner, dä blir gôtt för far och mor

Inne på logen, änna ute i skogen, knullas det av bare skam
Kukarna klafsar, fettorna de slafsar, flaskera de kommer fram
Kukarna våta, fetterna så kåta, kuken sa gå ut och in
Det var som kattsen, nu så kommer satsen, sprutar jag i fettan din

För det passar för en riktig karl, en fetta som är go och mjuk
Den som inte någon fetta har, han får stå och runka kuk

Lägg dig på marka, sen så sa vi sparka igång en redig knullefest
Taskarna slår och kukarna de står och fetta luktar som en häst

Tjo faderalla, alla knullar alla, sprutar satsen överallt
Vi skriker och vrålar, vi tjoar och vi skrôlar, och picken
står som på en galt

För det passar för en redig karl, en fetta som är go och mjuk
Den som inte någon fetta har, han får stå och runka kuk

Kuken den står emellan dina lår och rôva lyser ju så vit
Å när det går så trycker jag ju på och lägger hela satsen dit

Blir du på smällen får vi gå till prällen och knulla både natt å dag
Men det kan duga om du börjar suga och sväljer när jag bränner av

(Solo pôjka!)
(Hôhôhôhô.. hamän!) (Rôva!)

För det passar för en redig karl, en fetta som är go och mjuk
(som sagt var)
Den som inte någon fetta har, han får stå och runka kuk

Fettor i mängder, kuk i alla längder syns så långt vårt öga når
Livade laxar, kukarna de flaxar, picken mellan dina lår

Taskera de hänger, kukarna de slänger, rôva den går ôpp och ner
Hur sa det sluta, jo vi måste spruta, sen så var det inget mer!!!!!

Inga kommentarer: