tisdag 27 september 2011

Min egen lilla Inferno-kris



Crème Bonjour Deluxe Vitlök Färskost. Lika god på hamburgare som på kex. Stekt lök och Sriracha Chili Sauce. Då är det gott att förtrösta. Tröstäta menar jag. Och föräta sig.

Måste lägga mig fast jag nyss kommit hem. Ska gå till sängs med August Strindberg. I serieform. Fantastiske Fabian Göransson gestaltar Strindbergs Inferno-kris i vacker färglagd serieform. Innan August gick jag i säng med Friedrich Nietzsche. I serieform. Minst lika fantastiske Maximilien Le Roy gestaltar Nietzsches Inferno-mässiga liv i vacker färglagd serieform. Det mest fantastiska är inte att två såna här serieskildringar kommer nästan samtidigt (Göransson 2010 och Le Roy 2011). Det mest fantastiska är att de som skildras är just de två författarna jag allra helst läser. Som i och för sig brevväxlade lite men blev galna på var sitt håll.

När kommer jag själv att bli galen? Jag vet att det bara är en tidsfråga. Jag vet att jag inte är helt normalt funtad. Vilket jag är enbart lycklig över som normen ser ut idag. Kanske kommer den inatt när jag lyckats somna? Min egen lilla Inferno-kris?

Hamburgarna var åtminstone goda. Infernaliskt goda.

Inga kommentarer: