fredag 30 september 2011

Rånet på kassörskan - en Arbetsgifvar-blogg


"Enkla arbeten, som exempelvis kassörska, ska behålla låg lön. Det kräver arbetsgivarförbunden.... Enklare arbeten ska ge lägre lön"...."

Sju utsatta ynkans stackare från arbets"givar"sidan ömkar sig i Aftonbladet Debatt. Ett fåtal namn som säkert skulle kunna utökas med hela Svenskt Näringsliv. Undertecknarna bryr mig föga. Det är mentaliteten och inte löjeväckande mini-kapitalister jag är ute efter.

Debatten handlar om detta:

"Inför avtalsrörelsen kräver LO ett extra påslag med 100 kronor per person och månad i branscher där snittlönen ligger under 22 400 kronor i månaden, till exempel inom omsorg och service. Ett krav som drabbar de svagaste på arbetsmarknaden, menar de arbetsgivare som berörs av kravet."

Patetisk snyftande ord. Som finputsat, patosfyllt (och hejdlöst snyftande) lyder:
"Klyftorna i dagens Sverige handlar inte om löneskillnader mellan dem som arbetar. Klyftorna är i stället tydliga för de som står utanför, nämligen unga som vill arbeta men möts av jobb som kräver högre lönekrav än de har. Nyanlända flyktingar och de som vill tillbaka efter arbetslöshet eller sjukdom möts av samma svårigheter."

Svårigheter att motarbeta diskriminering på arbetsmarknaden. Stackare. Som själva utnyttjar de mest utsatta för att dumpa lönerna. Undertecknarna av detta debattinlägg har bara en målsättning:
Att Svea Rikes ungdomar, svartskallar, kvinnor, sjuka och andra med "enkla arbeten" ska verka lönedumpande och på kort sikt urholka kollektivavtalen och krossa de fackliga rättigheterna. Denna aggression från arbetsgivarsidan måste slås tillbaka!

För övrigt: Har en kassörska ett "enkelt" arbete? Kostar inte en liter mjölk (för att använda en Facebook-väns argument) lika mycket för den som tjänar 16.000 som för den som tjänar 40.000? Hon får dessutom böja sig fram från en stol och dra pennan över hundratals mjölkpaket, samtidigt som hon tvingas le mot kunden.... Inte sällan blir kassörskor rånade med kniv eller andra attiraljer. Kanske är det mest effektivt att råna henne personligen med låglöneavtal? Så kommer ju dessutom butiken undan?

Enklare arbeten ska ge lägre lön

2 kommentarer:

CountessJohanna sa...

Hehe jodå! enkelt arbete!!!

Jobbat som kassörska i 3 år, och vi hade viserligen helt okej lön och förmåner på vårat jobb...
MEN, enkelt? knappast, jag hade det okej, men jag vet hur illa det är i andra butiker!

Hur mycket jag grät en del kvällar, för att axlarna och armarna gjorde ont av att sitta och lyfta varor hela dagarna, blipp ljudet drömmer jag fortfarande mardrömmar om. Nedsatt hörsel har jag också fått tack vare jobbet. Och jag tittar på de som har jobbat en längre tid där. Skador på nacken, ben, armar, ryggen. En 22 årig tjej jag brukade jobba med opererades strax innan jag slutade, hennes hand kunde inte lyfta mer, den var så skadad att hon inte ens kan fortfarande bära hem en enkel sak som en matkasse med den handen.

Arga kunder har man också fått handskas med, som att det är ditt fel vad dina chefer har bestämt eller som att det är du som bestämt kvaliten och märket på varorna. Fy fan.
och som sagt, jag hade det "bra".
Helt okej lön, små gympapass emellan och stretchning, okej lön, trevliga chefer. Och ändå så säg jag hur illa effekt det tog på en del och jag kan även själv känna av i handlederna efter bara 3 års jobb hur det smäller till av smärta ibland.

Men jag vet att de flesta kassörsker hade/har inte det lika bra som oss. de kan sitta i timmar och timmar, utan ob, utan träning, och med rånförsök m.m

Om något borde hårda arbeten vara jävligt mycket mer betalt än ett jobb där folk i stort sett sitter på sin rumpa och dricker kaffe hela dagarna.

Caligula sa...

Började själv gråta när jag läste din kommentar....