lördag 24 september 2011

Uppå Jorden! (Hajöken till Svenskt Näringsliv, Timbro och Regeringen Klåbuse)


Och följande dagsaktuella skaldestycke från 1905 av en blott sjuttonårig Dan Andersson tillägnar jag Svenskt Näringsliv, Timbro och Regeringen Klåbuse:

Arbetaren:
"Du rike, som tvingar den fattige fram
i armod och hunger och fasor.
Du borde beklädas, med hån och med skam,
i den fattiges luggslitna trasor.
Och vara som han, en träl några år,
då finge du se huru skönt han mår.
Uppå jorden!"

Baron Klåbuse:
"Du fattige man, jag hånas av dig
du tror att jag stjäl dina pengar!
Men all din kova du fått av mig
och väl behöver jag drängar.
Det är lögn att vi stjäla, vi fått av vår Gud
för det vi är snälla och lyda hans bud,
uppå jorden!"

Arbetaren:
"Ja, visst är ni snälla, det ser jag ändå,
det ä vi som få skammen.
Ni packa, ni gnata, ni hota och klå,
och när ni dör blir ni saliga, amen.
Men går det så långt att himlen blir er,
så akta er bara att visa er mer!
Uppå Jorden!"

(Nej, hajöken. Vänligen Daniel.)

Inga kommentarer: