måndag 6 december 2010

De tre mopsarna Bildt



Det var en gång tre mopsar.
De skulle bege sig till Det Vita Huset i Det Stora Landet
för att de tyckte att de var så stora och kloka.

Det var den minsta mopsen Bildt,
det var mellanmopsen Bildt
och det var den stora mopsen Bildt.

Vägen till Det Stora Landet gick över en luftbro.
Över luftbron vaktade ett stort Busktroll. Det var faktiskt han som bodde i Det Vita Huset i Det Stora Landet.
Först gick den minsta mopsen Bildt över luftbron.
- ”Tripp-tripp-tripp” sa det i luftbron.

- ”Vem är det som trippar på min luftbro?”, sa Busktrollet.
- ”Det är den minsta mopsen Bildt, och jag ska åka till Det Vita Huset i Det Stora Landet för jag är så liten och klok!” bjäbbade mopsen.

Då ropade Busktrollet:
- ”Nu kommer jag och tar dej!”

- ”Jaa, ta mej! Jag är så liten och klok!” sa den minsta mopsen, ”Vänta lite förresten, så kommer mellanmopsen Bildt. Han är dessutom mycket större och klokare än jag!”

- ”Jaha, då väntar jag väl då”, sa Busktrollet.

Och då skyndade sej den minsta mopsen Bildt över luftbron.
Så kom mellanmopsen Bildt.
- ”Tramp-tramp-tramp-tramp” sa det i luftbron.

- ”Vem är det som trampar på min luftbro?” skrek Busktrollet.

- ”Det är mellanmopsen Bildt” sa mellanmopsen. ”Jag ska till Det Vita Huset i Det Stora Landet för jag är så stor och klok.”

Nu skrek trollet:
- ”Nu kommer jag och tar dej.”

- ”Jaaa! Ta mej! Ta mej!" bjäbbade mellanmopsen Bildt. "Om en stund kommer förresten stora mopsen Bildt. Han är, tro´t om du vill, mycket, mycket större!” sa mellanmopsen diplomatiskt.

- ”Jaså? Ja, då väntar jag väl då” sa Busktrollet.
Och mellanmopsen Bildt sprang över bron, så fort han kunde.
Och så kom den stora mopsen Bildt.
- ”Klamp-klamp-klamp-” sa det i luftbron.
- ”Vem är det som klampar på min luftbro!” vrålade Busktrollet.
- ”Det är den stora mopsen Bildt” sa den stora mopsen.

- ”Nu kommer jag och tar dej”, ropade Busktrollet med hemsk röst.

- ”Jaaa, jaaa, jaaa! Kom du bara! Det skulle vara högst angenämt och en stor ära för mig!” sa den stora mopsen Bildt.

Och så kom Busktrollet!

Men den stora mopsen sprang mot Busktrollet! Och han hoppade upp och slickade Busktrollet mitt i ansiktet så att Busktrollet inte såg något! Mellanmopsen Bildt kom efter och klamrade sig fast vid Busktrollets ena ben och juckade! Den lilla mopsen hoppade och bjäbbade vid Busktrollets fötter så att denne snubblade!

Och Busktrollet ramlade i pölen med ett jättestort plask!

Och alla mopsarna Bildt trippade sorgset tillbaka över luftbron till Det Lilla Landet.

Men mellanmopsen Bildt skrev i sin blogg att man inte ska tro på troll och att sagor bara är trams!

Snipp! Snapp! Snut! Nu är sagan slut!


(Based on a true story och fritt efter en gammal Norgehistoria)

Så hånar USA Bildt

Inga kommentarer: