torsdag 2 december 2010

Moralistisk PK-blogg



Jag har skrivit om PK-mässighet ett flertal gånger. Om moralism tillika. Och det skadar inte att upprepas. I synnerhet inte när det formuleras riktigt bra. Som av Lisa Magnusson i Aftonbladet:

PK betyder politiskt korrekt, och är ett ganska konstigt begrepp. Spontant skulle man ju kunna tänka sig att politiskt korrekt borde vara något bra. Det låter ju som att det är liktydigt med att uttrycka sig oklanderligt, argumentera snyggt, vara en skicklig debattör. Det har emellertid aldrig hänt att någon gratulerats med en ryggdunk och ett: "Där satt den, du! Bra! Så politiskt korrekt!" Begreppet används uteslutande som skällsord.

När någon anklagas för att vara politiskt korrekt så kan det översättas ungefär såhär: "Du är så djävla ängsligt tråkduktig och tar överdriven hänsyn till invandrare, kvinnor, homosexuella och andra utsatta grupper, tassar på tå." Men egentligen, varför skulle det vara så dåligt? Hellre det än att vara politiskt inkorrekt, menar jag.

Begreppet politiskt inkorrekt används idag som synonym till modigt sanningssägande. I själva verket är det bara en förskönande omskrivning för rasism, sexism, homofobi och en rad andra idrottsgrenar som privilegierade män har ägnat sig åt i årtusenden. Jag ser inget hedervärt i det alls.


Jag håller med totalt. Min blogg är garanterat PK. Med vissa förbehåll. Den skvätter samtidigt till med ett rejält stänk av svavelsyra som vigvatten: den är nämligen förbannat moraliserande.

För en sak är förbannat klar i dyn: jag ser inget egenvärde eller häftig pluspoäng i att skita i ansvar, värdigt bemötande och respekt. Att skratta åt och pissa på de som av en ren händelse råkar befinna sig strax under en i hackordningen. Eller, Gud förbjude, skulle få för sig att bry sig om andra. Fy för fan! *

Som Lasse Strömstedt sa i G när han anklagades för "nymoralism": -En sak ska du ha jävligt klar för dig! MIN moral, den är MYCKET gammal!!!!

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Det är slut på dom tider när arbetets värde var högre än glitter och guld
När den gode var nöjd och den onde begärde och satte sin broder i skuld
Men då kunde en syndare dingla i repet eller brännas på bålet till munter musik
Ack vi, ack vi, som syndar så näpet och ängslar oss så för kritik
(Dan Berglund)

Jag är PK - och stolt över det!


Karl-Bertil Jonssons jul har åter blivit verklighet


* Typ att 340 000 barn lever i relativ fattigdom i Sverige.....

Inga kommentarer: